فلسفه پیدایش نتورک مارکتینگ
گل سرخ 313 - تيم رستگاری
بازاريابی شبكه ای شركت مرواريد پنبه ريز داراي مجوز رسمی از وزارت بازرگانی

برخی متخصصین که تو زمینه ی دادن نظریات غیر تخصصی تخصص دارن بر این باورن که توزیع کالا بهونست و نتورک مارکتینگ صرفاً به این دلیل به وجود اومد که یه عده به درآمد برسن.
 گروهی دیگه از این کاشناسان بر این باورن که نتورک مارکتینگ همون پونزی و پیرامیده (هرمی) که در طول زمان تکامل یافته وکم کم برای پاک کردن صورت مسئله یه جنس هم بهش اضافه شده (نظریه تکامل). عده ای هم نظریات دیگه ای دارن.
شما چی فکر میکنین؟چرا نتورک مارکتینگ به وجود اومد؟
 من مدتیه که به این کار مشغولم و قدرت این تجارت رو درک کردم؛ به نظر من هیچی تو این دنیای خدا تا نیازش احساس نشه به وجود نمیاد. نتورک مارکتینگ به این دلیل به وجود اومد که دیگه روشهای قدیمی توزیع کالا جوابگوی تولیدات انبوه ونیازهای مردم نبود. اما اگه در مورد موجهای چهار گانه ی تاریخ بشری اطلاعات کسب کنین مطلب بهتر دستتون میاد...
 تغییرات اساسی در طول تاریخ بشر که تحت عنوان “موج ” از اونها یاد می‌شه رو می‌تونیم به چهار دوره یا موج تقسیم بندی کنیم.


موج اول: عصر کشاورزی
 اولین اختراع بشر آتش بوده که تقریباً چهار میلیون سال قبل از میلاد حضرت مسیح شناخته شد. 2500 سال بعد بشر موفق به اختراع دوم خودش که ابزار بوده شد. فاصله بین دو اختراع نشون از بدوی بودن بشر اولیه داره. بعدها اختراعات جدیدتری به تناوب رشد و تمدن بشر بوجود اومد تا اینکه زمینه تغییر اساسی یعنی موج اول فراهم شد و جامعه کشاورزی شکل گرفت. جمعیت جهان در سالهای قبل از میلاد حضرت مسیح خیلی کم بود و حتی هزار سال بعد از میلاد، به 300 میلیون نفر رسید. اولین تغییر در جامعه انسانی که به موج اول یا جامعه کشاورزی و یا عصر کشاورزی لقب یافته، قبل از میلاد حضرت مسیح شروع شده و عمر 29500 ساله ای داشته. هدف از ایجاد این موج حل مشکلات معیشتی و غذایی بشر اون زمان بوده.

موج دوم: عصر صنعت
 بعد از ایجاد موج اول و گذشت تقریباً سه هزاره از اون، موج بعدی که انقلاب صنعتی بود آغاز شد. هدف از موج دوم یعنی عصر صنعت یا انقلاب صنعتی تولید مواد و ابزار کار بود. در موج اول که نیروی کار متکی بر بازوان افراد بود، بشر از پس مشکلات بزرگ برنمی‌اومد و نیاز جدیدی در جامعه بوجود اومد که تغییرات اساسی رو می‌طلبید عمر موج دوم هم که دوران موفقی رو سپری کرده، به 500 سال می‌رسه و دوران اون از نظر تئوری سپری شده. با این وجود متأسفانه بسیاری از کشورهای جهان که نتونستن توسعه موفقی رو در طول انقلاب صنعتی بگذرونن، هنوز تو این عصر صنعتی بسر می‌برنن و درگیر رفع مشکلات خودشون از طریق توسعه و بکارگیری صنعت هستند. تو موج دوم، بشر موفقیتهای شگرفی بدست آورد و اختراعات مهمی تو این عصر در خدمت بشر قرار گرفت و باعث شد تا وضعیت آموزش‌، بهداشت، اقتصاد و فرهنگ جوامع نسبت به جامعه کشاورزی شکل بهتری بگیره و توسعه کمی و کیفی خوبی داشته باشه. یکی از تاثیرات مهم این موج افزایش جمعیت جهان همراه با رفاه بیشتر و جلوگیری از مرگ و میر زیاد مردم بوده که سابقاً در اثر وبا، بیماریهای فراگیر، بلاهای آسمونی و امثال اون میمردن. اختراعات صدسال پایانی موج دوم و بخصوص از سال 1900 میلادی به بعد باعث تغییرات وسیعی توی مشاغل کشاورزی که تا اون زمان تقریباً 90% کل مشاغل  شاملش می‌شد رو چنان تغییر داد که بعضی از کشورها مثل ایران این تعداد مشاغل کشاورزی به 17% و در کشورهای توسعه یافته به 4 تا 7% رسیده.
 در هر صورت اختراعات مهمی مثل ماشین بخار،‌ راه آهن، هواپیما، تلفن، برق، رادیو، تلویزیون، پلاستیک، ترانزیستور و دهها اختراع دیگه به همراه ایجاد سازمانها و تشکیلات مدنی و موسسات آموزشی بستری فراهم کرد تا انسان بتونه به اهداف موج دوم که تهیه ابزار کاری بود دست پیدا کنه و مشکلات موج اول رو برطرف کنه. تو موج دوم نیازهای جدیدی دیده شد که دیگه امکان حل اون با دیدگاه قبلی امکانپذیر نبود. 

موج سوم: عصر اطلاعات
 بعد از اختراع رایانه و سرعت توسعه مخابرات و ارتباطات، بشر نیاز به تغییر جدیدی رو درک کرد و اون هم چیزی جز دسترسی به اطلاعات و دانش نبود. هدف از موج سوم، دسترسی به اطلاعات و دانش با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات مثل رایانه، شبکه‌های متنوع محلی و جهانی و اینترنت به همراه توسعه نرم‌ افزارها و سخت‌ افزارهای مورد نیاز عصر اطلاعات بود. عمر موج سوم که اونرو عصر دانش و بعضاً جامعه اطلاعاتی می‌گن، نزدیک به 50 ساله.
 همونطور که ملاحظه می‌شه، نیاز به تغییرات از مقطعی به مقطع بعدی و از موجی به موج بعدی با هدف بوده و طول عمر موندگاری اون بستگی به سرعت رسیدن به اهداف اون موج داشته. به عنوان مثال موج سوم برای این بوجود اومد که با توسعه صنعت تو موج دوم، نیاز بود اطلاعات بیشتری از نقطه‌ای به نقطه‌ دیگه منتقل بشه و بشر نیاز بیشتری به دانش داشت و در نتیجه تولید، توزیع و استفاده از اطلاعات محور این تغییر قرار گرفته و اینترنت و رایانه برای این خدمت بکار گرفته شدن که توسعه اونها همچنان رو به جلو می‌ره. با توجه به اهمیت و سرعت زیاد توسعه موج سوم، بعضی از دانشمندان فکر می‌کردن که این تغییر اساسی برای سالیان درازی دوام خواهد داشت. اما رشد فوق‌العاده فناوری و حضور فناوریهای جدیدی مثل اینفوتکنولوژی (فناوری اطلاعات)، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، و توانایی بشر روی تسلط مطلق بر اتم باعث شد تا این مرحله با شتاب بیشتری به جلو بره و انتظار جدیدی در حال شکل‌ گیری باشه.
 موج سوم با اومدن رایانه مطرح شد و بخصوص وقتی رایانه‌های شخصی تونستن درخدمت مردم قرار بگیرن، فضای تولید و انتشار اطلاعات و تولید دانش توسعه یافت و شکل جدیدی به خودش گرفت. بکارگیری رایانه و همراهی اون با اینترنت، تغییرات مهمی تو جهان بوجودآورد. کامپیوتر سال 1948 میلادی‌ اختراع شد و اینترنت سال 1968 مطرح شد و تو سال 1970 ارتباط 5 نقطه رو برقرار کرد.
سال 1974 پروتکل (TCP) معرفی شد و سال 1984 هزار پایگاه روی اون ایجاد شد. سال 1989 نر‌م‌افزار وب بوجود اومد و 4 سال بعد نرم‌افزار (Mosaic) پا به عرصه تحولات نوین گذاشت. سال 1995، بحث تجارت الکترونیکی مطرح شد و بعد از اون شاهد سرعت رشد فوق‌العاده این صنعت هستیم. رشد اینترنت بیشتر از تخیل بشر بوده. به عنوان مثال در حالی که در سال 1977 فقط 111 پایگاه تو اینترنت وجود داشت، سال 1987 این تعداد به 10 هزار پایگاه رسید. این افزایش بصورت تصاعدی ادامه پیدا کرد بطوریکه تو سپتامبر سال 2002 میلادی این تعداد به بیش از 200 میلیون پایگاه رسید.
تعداد کاربران اینترنت هم به شدت در حال افزایشه، بطوریکه از سپتامبر 2001 که تعداد کاربران 407 میلیون بوده تا سپتامبر 2002 این رقم به 840 میلیون نفر توی 218 کشور رسیده. پیش‌بینی می‌شه تا سال 2020 بیش از 80% افراد روی کره زمین، دسترسی به اینترنت داشته باشن. با بررسی آمارهای بالا نتیجه اینه که سرعت گذر موج سوم بسیار زیاده.

موج چهارم: عصر مجازی:

پیش‌بینی می‌شه که تا کمتر از 10 سال آینده بشر تو “عصر مجازی” یا چهارمین مقطع اساسی تحول تاریخ خودش که موج چهارم نامیده می‌شه، قرار بگیره. موج چهارم در حقیقت فرم توسعه یافته عصر اطلاعات و دانشه که دیگه مشکل عمده بشر تو زمینه تامین معاش، تهیه ابزار و دسترسی به دانش و اطلاعات حل شده و نیاز به تغییر و تحول بزرگتری در جامعه بوجود میاد. با شروع موج چهارم، بشر جامعه جدید و عصر نوینی رو آغاز خواهد کرد که اکثر امور توی اون جامعه، بصورت مجازی خواهند بود.‌ این عصر جدید بنام عصر مجازی شناخته خواهدشد.
تو عصر مجازی بیشتر امور بشر بصورت غیر فیزیکی قابل انجامه، مثلاً برای خرید از فروشگاهی دوردست و حتی توی یه کشور دیگه، نیاز به حضور فیزیکی خریدار و فروشنده تو یه مکان ثابت نیست، برای آموختن دانش، نیاز به رفتن مدارس سنتی و یا دانشگاهایی مثل دانشگاه‌های فعلی نخواهد بود. یه استاد در آن واحد می‌تونه تو منزل دانشجو توی دهها کشور و مکان دیگه آموزش مجازی بده. این حضور بقدری طبیعیه که دانشجو حضور استاد رو تو منزل خودش درک می‌کنه و احساس تخیلی حقیقی تو دانشجو بوجود میاد. پول فیزیکی دیگه وجود نخواهد داشت،‌ دوربینهای مخصوصی که به سیستم فتومتریک مجهزن،‌ از روی قرنیه چشم افراد رو شناسائی می‌کنن و دیگه نیاز به داشتن کارت شناسائی و کارت اعتباری نیست و بصورت خودکار خیلی از مسائل روزمره ی بشر انجام می‌شه. بازرگانی مجازی رونق زیادی پیدا میکنه و امکان عرضه کالا در هر زمان و تو هرجا،‌ تو اولین فرصت ممکن امکانپذیر میشه. تولید انبوه محدود میشه و تولید کالاهای غیرفیزیکی افزایش چشم‌گیری میکنه.
از جمله کالاهای غیر فیزیکی فروش اطلاعات،‌ موسیقی و فیلم و کلا هر نوع خدماته که بخش بزرگی از درآمد دولت آمریکا از همین کالاهای غیر فیزیکیه. تو عصر مجازی، تمام اموری که این روزها با پیشوند (e) مطرح می‌شن، دارای پیشوند مجازی (Cyber) خواهند شد. مثلاً ‌بانکداری مجازی جایگزین بانکداری الکترونیکی، پول مجازی جایگزین پول الکترونیکی، بازرگانی مجازی جایگزین بازرگانی الکترونیکی،‌ آموزش مجازی جایگزین آموزش الکترونیکی و نهایتاً دولت مجازی جایگزین دولت الکترونیکی که در موج سوم مطرح شدن، میشن. هزاران شغل جدید مجازی جایگزین شغلهای سنتی و الکترونیکی امروزه میشه و تعداد مشاغل مورد نیاز بیشتر از جمعیت روی کره زمین میشه...
 وقتی سیر تکامل و پیشرفت بشر تو همه زمینه ها رو نگاه میکنیم، میبینیم هر چیز جدیدی که به وجود اومده، قبلش نیازش احساس شده و بعد به وجود اومده.
 در مورد نتورک مارکتینگ، تولیدات زیاد و انبوه شدن نیاز ها هم بیشتر و دیگه روشهای قدیمی توزیع، جوابگوی تولیدات انبوه و نیازهای جوامع نبودن و این روش جدید توزیع کالا به وجود اومد و روز به روز هم کاملتر شد.
 هر عصری نیازهای خودش رو میطلبه. شاید یه مدت دیگه نتورک مارکتینگ هم پاسخگوی نیازهای مردم و تولیدات انبوه نباشه. اما فعلا بهترین روش موجوده.
ما افتخار میکنیم که موج اینده دنیا رو شروع کردیم و یه جورایی پیشگامیم.
 نتورک مارکتینگ طی سالهای آینده به اوج خودش خواهد رسید و زندگی همه رو به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت تأثیر قرار خواهد داد.
پس در یک جمله:

چرا نتورک مارکتینگ به وجود اومد؟
 چون نیازش احساس شد ...

 

 

منبع:

http://www.mlm20.blogfa.com/post/94#


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 3 فروردين 1391برچسب:پیدایش,
ارسال توسط تيم رستگاری
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





دریافت همین آهنگ
فيلمهای آموزشی
داغ کن - کلوب دات کام